تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 نوامبر 2022 - 13:18

آموزش و پرورش از ظرفیت های خود استفاده نکرده است

آموزش و پرورش از ظرفیت های خود استفاده نکرده است
نوری گفت: تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید صورت گیرد و محور آن نیروی انسانی است.

به گزارش پایگاه خبری سایه خاوران؛ چهاردهمین هم اندیشی همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش  حضور مدیران کل آموزش و پرورش استانها، معاونان پرورشی، مدیران استانی خوزه های علمیه برادران و خواهران ، معاونان تبلیغ حوزه های استانی و دیگر اعضای کمیته های استانی در مجتمع فرهنگی اقامتی نماز مشهد آغاز به کار کرد. یوسف نوری ،وزیر آموزش پرورش کشور گفت:  بعد انقلاب ریزش ها و و رویش ها را داشتیم و ریزش ها هدف الهی نداشتند اما رویش هایی را نیز داشتیم که بر پایه فطرت بوده و هدف الهی است. شهدا در این مسیر الگو بودند و شهید بهشتی و باهنر جامعه را به سمت فطرت سوق می دادند.
وی افزود: استکبار این مهم را متوجه شده و از غریزه استفاده می کند‌ و تحریک می کنند.در حوزه روانشناختی بر آن جنگ شناختی می نامند و در حوزه های دیگر تعبیرهای مختلفی دارد و ریشه آن سود جویی نظام امپریالیستی است.
نوری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اقتصاد بزرگی دارد،  افزود: بسیاری از کشور های اسلامی اجرای سند ۲۰۳۰ را پذیرفتند. غرب به دنبال از هم پاشیدن خانواده است و فرزند را عامل شکست معرفی می کند و شاهد هستیم رشد جمعیتی در ایران چطور تحت شعاع قرار گرفت.
وزیر اموزش و پرورش ابراز کرد: کشور های محدودی پذیرای این سند نشدند و نظام علوم تربیتی را بر داشته های فرهنگی خود پیش بردند؛ کشور ژاپن جز این کشورهاست.
وزیر اموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دشمن بعد از جنگ برای جذب نخبگان کشور تلاش کرد اما در مقابل رویش هایی داشتیم و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب همواره از انحرافات جلوگیری شد.
وی گفت: سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادین طرح  خوبی بود اما در مقابل می بینیم سند ۲۰۳۰ امضا می شود و آن را می پذیریم و اکنون نیاز به یک تحول عظیم در گفتمان داریم.
وی افزود: تعلیم تربیت را تنها منحصر در دانشگاه عنوان کردند و از این رو نگاه ها به این سو کشیده شد و از پایه آموزشی  پیش دبستان فراموش و به بهزیستی واگذار شد‌. آیا بهزیستی نهاد تربیتی است؟

نوری با اشاره به اینکه نباید آموزش پرورش را تنها بگذاریم اظهار داشت: اموزش و پرورش به مرور زمان ضعیف تر شده و راه برای رسوخ افراد با هر علم به سیستم آموزش باز کردیم در صورتیکه باید صلاحیت ها مدنظر قرار گیرد.
نوری خاطر نشان کرد: چند درصد از خانواده ها برای پیشرفت با مدارس تعامل دارند؟   آموزش پرورش تنها نهادی هستیم که ارتباط قانونی با خانواده دارد اما  از ظرفیت های خود نیز استفاده نمی کند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تحویل بنیادین در آموزش و پرورش باید صورت گیرد و محور آن نیروی انسانی است. باور دانش آموزان را تغییر دهید تا ارزش های درست شکل بگیرد و در نتیجه رفتارها اصلاح شود.
وی گفت: هر دانشگاهی مرکز ثقل آموزش و پرورش است و هر استانی باید دانشگاه فرهنگیان داشته باشد‌. باید آزمون صورت گیرد تا به نیروهای خروجی توجه بیشتری صورت گیرد تا نسلی خوب پرورش پیدا کند.


در ادامه حجت الاسلام حمید نیکزاد  گفت: بیش از ۷۰۰ کمیته همکاری در سراسر کشور با محوریت نمایندگان ولی فقیه در استان ها و ائمه جمعه شهرستانها و مدیران ارشد آموزش و پرورش و عضویت مسئولان و مدیران حوزه های علمیه، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، اتحادیه انجمن های اسلامی و… فعال هستند.
وی افزود: براساس تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تقویت هر چه بیشتر ارتباط حوزه و آموزش و پرورش، امروز شاهد ساختارمند شدن ارتباط این دو نهاد با برنامه همکاری ۵ ساله به منظور اجرای بیش از ۴۰ طرح در مباحث گوناگون تعلیم و تربیتی هستیم و در تدوین این برنامه، سعی شده است ابعاد مختلف استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه و نیز نیازهای آموزش و پرورش لحاظ شود.
نیکزاد اظهار کرد: آنچه امروز برای ما اولویت دارد چینش این ظرفیت ها در کنار هم به منظور تهیه یک نقشه راه در آموزش و پرورش است که ضمن حفظ استقلال نهاد آموزش و پرورش، پاسخگوی نیازهای آن در ابعاد تربیتی و دینی باشد. محور همه فعالیت ها، تربیت دینی دانش آموزان است و تحقق کامل این موضوع مستلزم حضور روحانیت به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در مدرسه می باشد.
دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد: تبادل نظر با صاحب نظران حوزوی، تولید محتوا و تعامل روحانیون با منابع آموزشی، ساماندهی و حضور بیشتر طلاب جوان در جمع دانش آموزان، تربیت نیروی انسانی و راه انداز ی مدارس علوم و معارف اسلامی، برخی از عرصه های برنامه ۵ ساله ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: هر یک از تشکل های دانش آموزی که در مدارس فعالیت می کنند باید از نظر پوشش دهی و فعالیت هایی که با حضور دانش آموزان اجرا می کنند، مکمل یکدیگر باشند.

پایان پیام/فریبا شریف آباد/مشهد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.