نگاهی به جدیدترین مجموعه نمایشی صداوسیمای خراسان جنوبی در گفتوگو با عوامل آن «تجدیدنظر» در یک پرونده قضایی ماجراساز شد

خراسان جنوبی/به گزارش خبرنگارسایه خاوران یکی از جدیدترین تولیدات صداوسیمای خراسان جنوبی که بهتازگی کار تولید آن به پایان رسیده است و همین روزها پخش میشود، مجموعهای نمایشی با عنوان «تجدیدنظر» است که با رویکردی هویتمحورانه در قالب قصهای هیجانانگیز، تصویرگر بخشی از آداب و رسوم و زیباییهای این خطه از کشورمان و نشاندهنده ظرفیتهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی است.
نامی آشنا در حوزه برنامهسازی
امید واحدیفر که تهیهکنندگی مجموعه نمایشی «تجدیدنظر» را بر عهده داشته است، بیشترین فعالیتش مربوط به همین حوزه تهیهکنندگی و کارگردانی است. سابقه حضور واحدیفر به صداوسیمای خراسان جنوبی به سال ۱۳۸۷ باز میگردد. البته علاقهمندان به قالب پویانمایی با نام واحدیفر آشنا هستند، زیرا او علاوه بر ساخت فیلم و سریال، تهیهکنندگی پویانماییهای بسیاری را نیز تاکنون بر عهده داشته که «سربازان کوچک»، «مترسک»، «کفش خونین»، «سامان و مامان»، «گلولههای کاغذی» و «دعوت» از آن جمله هستند. در مجموع واحدیفر ازجمله برنامهسازان فعالی است که همواره با آثارش در جشنوارههای مختلف شرکت یافته و در ارزیابیهای سیمای استانها هم امتیازهای خوبی به دست آورده است. پویانمایی «مترسک» و برنامههایی نظیر «سحر»، «شبهای زعفرونی»، «ناردونه»، «صبحانه»، «بصیرت عاشورایی»، «شکست دلتا» و بسیاری از برنامههای مناسبتی ازجمله این موارد است.
نمایش جاذبههای گردشگری در سایهسار تولیدات فاخر
واحدیفر درباره موضوع سریال «تجدیدنظر» و علت انتخاب این موضوع گفت: موضوع «تجدیدنظر» مربوط به معرفی معدن بنتونیت، سنگ عقیق و همچنین معرفی جاذبههای گردشگری استان است. به نظر من بهترین راه معرفی جاذبههای گردشگری از طریق همین کارهای نمایشی است که میتواند به جذب گردشگر کمک کند. واحدیفر افزود: این سریال که در ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقهای تولید شده و قرار است در یکی از شبکههای سراسری پخش شود، قصه دو برادر به نامهایهادی و هاشم است که سالها به خاطر اختلافات، با هم در ارتباط نبودهاند. هادی برادر کوچک هاشم پس از سالها برای کارشناسی یک پرونده قضایی به روستا میآید و نگران روبهرو شدن با برادر خود است و نرگس راهنمای توری است که با ورود به روستا اتفاقاتی را در روستا برای اهالی رقم میزند.
- از او درباره مدت زمان ساخت این سریال و گروه همراهش پرسیدیم که در پاسخ گفت: در مجموع این اثر ۱۶ ماه طول کشید و بیش از ۶۰ نفر در آن همکاری کردهاند. در ضمن ترکیب عوامل این فیلم به شرح زیر میباشد تهیه کننده : امید واحد ی فر
کارگردان : مرتضی معتمدی راد
سرپرست نویسندگان : محسن حسین زاده
نویسندگان: محسن حسین زاده ، امید شرکت ، امیرحسین شرکت ، سید محمد حسین خراشادی زاده ، سید فرید فرساد (گروه نون)
بازنویسی فیلمنامه : سید فرید فرساد
بازیگران : محمد فیلی ، بهار نوحیان، سید فرید فرساد، احمد حسینی مقدم، عباسعلی نورایی ،محسن اصم ، مهدی خالصی، حمید رضا اطمینانی، حمیدهرضایی ، ساره مزروعی، سیده سارا موسوی، مصطفی اسدالهی، سودابه عیدی
دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: شیرین امیر افشاری
مدیران تولید: فرامرز مهدوی ، زهرا کیانی
فیلمبردار : محمدرضا مهربان
صدابردار : امیر زارعی
طراح گریم : ثمین شهریاری زاده
طراح صحنه و لباس، محمد امین کلانتری
منشی صحنه : حانیه غلامی
عکاس و تصویربردار پشت صحنه : یگانه عباسی
مدیر تدارکات سید حمزه عمیدیان
تدوین ، صداگذاری و اصلاح رنگ : مرتضی معتمدی راد
موسیقی متن و تیتراژ پایان : احمدرضا شهدادی
به گفته واحدیفر این سریال با نگاه ویژه به مناطق روستایی و توجه به فرهنگ بومی محلی، ظرفیتها و قابلیتها در روستاها و از همه مهمتر شناسایی ظرفیتهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان تولید شده است. از همین رو بخشهایی از مراحل فیلمبرداری آن در روستای کریمو شهرستان سرایان به مدت ۹۰ روز ضبط شده است. در واقع بیشتر لوکیشنها در شهرستان سرایان، فردوس و روستاهای کریمو و سهقلعه ضبط شده است.
از همکاری خوب مدیرکل مرکز تا همراهی مردم «کریمو»
در تولید مجموعههای نمایشی آن هم در شبکههای استانی همواره برنامهسازان با مشکلاتی روبهرو هستند، یکی از این مشکلات هماهنگیهای مربوطه در اسرع وقت است که واحدیفر و سایر تهیهکنندههای مرکز خراسان جنوبی گویا از اینگونه مشکلات بهواسطه همراهی خوب مدیرکل صداوسیمای استان و همچنین مدیران استانی در امانند. او در اینباره گفت: علاوه بر همراهی مدیرکل مرکز و سایر مدیران استانی، همراهی مردم خوب کریمو هم که سه ماه در کنارشان بودیم، بسیار خوب و مثالزدنی بود و خاطره خوب و خوشی را برای ما رقم زد. البته از مشکلات مربوط به بودجه نمیتوان چشمپوشی کرد، زیرا تخصیص بودجه خوب برای کارهای نمایشی و اعتماد به هنرمندان استانی همواره عامل مهمی در تولید و به تصویر کشیدن کارهای بزرگتر و بهتری از هنرمندان استانی است.
هرچند که واحدیفر همانند بسیاری دیگر از برنامهسازان استانی بر این باور است که چه بسیار برنامههایی هستند که در استانها با هزینه کم تولید میشوند و بهمراتب از برخی برنامههایی که در شبکههای سراسری تولید میشود، بهتر هستند. او در این خصوص افزود: در حوزه ساخت فیلم، سریال و سینمایی، هنرمندان زیادی را در رشتههای مختلف در استان داریم که اگر از آنان حمایت نکنیم مثل بسیاری دیگر از افراد به تهران خواهند رفت و به مشکل خواهیم خورد. این هنرمند خراسانی در حمایت از برنامهسازان استانی درخواست دیگری هم مبنی بر امکان حضور بیشتر تولیدات شبکههای استانی بهویژه تلهفیلمها، سریالهای تولیدی و بسیاری دیگر از این گونه موارد را در قاب شبکههای سراسری مطرح کرد. البته واحدیفر پیشنهادی هم برای جذب مخاطب امروز با هزینه کمتر داشت. او گفت: به نظر من کارهای طنز و همچنین رئالیتیشوهایی که میشود با هزینه کم ساخت، نقش مهمی در جذب و رضایت مخاطب دارند.
در ادامه این گفتوگو، سؤالی هم درباره یکی از دغدغههای برخی از مخاطبان پر و پا قرض تلویزیون در خصوص جلوگیری از موضوعات تکراری و نخنما در برنامه کردیم که جوابش را در قالب پیشنهادی مطرح کرد و گفت: باید از نخبگان استان دعوت شود که راجع به موضوعات اولویتدار، اتاق فکرهایی تشکیل شود و بر اساس آن، موضوعات برنامههای مختلف تلویزیون بهویژه در حوزه فیلم و سریال که مخاطبان بسیاری دارند، انتخاب شود.
جذب داستان «تجدیدنظر» شدم
مرتضی معتمدیراد که کارگردانی مجموعه نمایشی «تجدیدنظر» را بر عهده دارد، متولد سال ۱۳۶۵ در بیرجند و دانشآموخته انجمن سینمای جوان ایران است. معتمدیراد در سال ۱۳۹۳ نخستین فیلم بلندش را به نام «رؤیای تلخ» تولید و در سینمای خانگی پخش کرد. در ادامه، بیش از ۱۰۰ آیتم نمایشی کوتاه طنز برای شبکه نسیم و فیلمهایی تلویزیونی همچون فیلم «روز چهل و یکم» و سریال کمدی «فاز و نول» را کارگردانی و روانه آنتن کرد. برای جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه هم دو اثر به نامهای «زنبلوق» و «یکی مثل خودم» را تولید و ارسال کرد. علاوه بر این در سینمای خانگی فیلمهای طنز «مأمور انتقال»، «دربار»، «پیک موتوری» و «گاوصندوق» در جایگاه کارگردان و تدوینگر نقش داشته است. در جشنواره مهر سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ کارگردان برتر شناخته و برای فیلم «مأمور انتقال» از وی قدردانی شد.
معتمدیراد درباره چگونگی شکلگیری و شروع به کار سریال «تجدیدنظر» گفت: در سال ۱۴۰۲ از طرف واحدیفر، تهیهکننده سیمای مرکز، پیشنهاد کارگردانی سریال ۱۰ قسمتی «تجدیدنظر» به من داده شد که با تأیید اولیه فیلمنامه آن، پیشتولید سریال در تابستان همان سال شروع شد. در واقع فکر اولیه این مجموعه نمایشی، در باره بخشش، مشارکت و همبستگی شکل گرفته و یک اثر نمایشی اجتماعی را رقم زده است، اما در پاسخ به این سؤال که در کل سریال «تجدیدنظر» چه جذابیت و ویژگی برجستهای داشت که کارگردانی آن را بر عهده گرفتید، گفت: احساس کردم داستانش جذاب است و کارگردانیاش را بر عهده گرفتم، بهویژه آنکه در این سریال چند شخصیت و داستان بهصورت موازی شکل گرفته بود و هر چه جلوتر میرفت، شخصیتها بیشتر به هم گره میخورند و اتفاقاتی در کار میدیدم که من را مجاب به قبول کردن کارگردانی این سریال کرد.
او درباره ترکیب بازیگران «تجدیدنظر» هم اظهار کرد: در باره بازیگران این سریال تصمیم بر این شد که ترکیبی از بازیگران مشهور تلویزیون، سینما و همچنین بازیگران بومی استان و شهرستان سرایان و فردوس در کنار هم نقشآفرینی کنند که از هنرمندان استانی که در این سریال بازی کردهاند، میتوان به آقایان احمد حسینیمقدم، سید فرید فرساد و عباسعلی نورایی اشاره کرد. محمد فیلی و بهار نوحیان هم از بازیگران نامیکشورمان هستند که از آنان دعوت به همکاری کردیم. مصطفی اسداللهی، محسن اصم، مهدی خالصی، سیده سارا موسوی، حمیدرضا اطمینانی، حمیده رضایی، ساره مزروعی، سیده سارا موسوی و سودابه عیدی از دیگر هنرمندانی هستند که در این مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداختهاند.
هنرمندان استانها قابل اعتماد و با استعدادند
نقطه طلایی و قوت سریال «تجدیدنظر» موضوع محوری پرسش بعدی را شکل داد و معتمدیراد در پاسخ گفت: از نقاط قوت این سریال میتوان از بهکارگیری نیروهای جوان و توانمند استان نام برد. این اثر که همه عواملش بومیبودهاند، با تمام قدرت و با موفقیت توانست از همه موانع سخت تولید عبور کند که این موضوع خود نشاندهنده توان بالای هنرمندان بومی استانهاست؛ هنرمندانی که باید به آنها اعتماد کرد و کارهای بزرگی را در حوزه فیلم و سریال به آنان سپرد؛ جوانانی که با کمترین امکانات هم نشان دادهاند از توانایی بالایی برخوردار هستند. درواقع نقطه طلایی و قوت این سریال همان وجود جوانان بومی استان است.
مخاطب در پی لحظات شاد است
سخن که به ظرفیتهای بومی استانها رسید، از معتمدیراد، نظرش را درباره سلیقه مخاطبان شبکههای استانی پرسیدم و اینکه اغلب دوست دارند از شبکه اختصاصی خودشان تماشاگر چه برنامههایی باشند و چنین پاسخ داد: اینجانب و گروه همراهم چون هم در زمینه تولید آثار طنز و هم درام اجتماعی چندین اثر تولید کردهایم، بهخوبی با ذائقه مخاطب آشنایی داریم و به این امر پی بردهایم که آثار طنز مخاطبان بیشتری را جذب قاب جادویی تلویزیون و سینما میکند. چه بسا میتوان مسائل و مشکلات اجتماعی را با زبان طنز به نمایش درآورد تا هم بار نمایشی اثر حفظ شود و هم بتوان لحظاتی شاد و مفرح را به مخاطبان هدیه داد.
مدیرکل صداوسیمای خراسان جنوبی پیشنهاد داد
فرصت بدهید بیش از تعهدمان عمل میکنیم
این گفتوگو را با چند سؤال از علیرضا آینهدار، مدیرکل صداوسیمای خراسان جنوبی ادامه دادیم. سؤال نخست درباره مهمترین شاخصه تحولی شبکه استانی خاوران بر اساس سند تحول رسانه ملی و زیستبوم منطقه بود که آینهدار گفت: مهمترین شاخصه سند تحول در شبکه استانی خراسان جنوبی (صدا، سیما، خبر و فضای مجازی) حذف برنامههای خنثی، عدالتگستری و مطالبهگری است. همچنین ضمن توجه ویژه به جهاد تبیین در تمام برنامهها، پنج عنوان برنامه ویژه با موضوع جهاد تبیین در سیما و صدا تولید میشود که این برنامهها در فضای مجازی نیز ضریب داده میشود. استودیوگریزی و همراهی با مردم از نکات دیگر در تولید برنامههای سیما و صداست. در ضمن در شبکه خاوران سعی شده تمام برنامهها ذیل سند تحول تعریف شود. از مهمترین آنها نقش آوردگاهی و قرارگاهی این شبکه است که به عنوان مثال در سیما بخش تلنگر در برنامه تلویزیونی «صبحانه» و در صدا، بخش نبض بامداد در برنامه «صبح شرقی» نقش مطالبهمحور دارند و به جرئت میتوان گفت: پرچم مطالبهگری به نیابت از مردم در اختیار رسانه ملی در استان خراسان جنوبی است. وی درباره مهمترین شاخصه تحولی شبکه خاوران بر اساس زیستبوم منطقه هم گفت: طبق محور عدالتگستری و هویتمحوری از سند تحول رسانه ملی، شاخصهای چندگانهای در سند زیستبوم استان طراحی شده که مهمترین آنها مبتنی بر تولید برنامههای بومی و محلی مانند مسابقهها، جُنگها و معرفی توانمندیها، مفاخر و نخبگان روستایی است که بهصورت میدانی در روستاها و شهرستانهای استان تولید میشود. نامگذاری بسیاری از برنامههای شبکه با اسامیبومی و محلی از دیگر اقداماتی است که مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفته است. استفاده از تنوع لهجههای استان در برنامههای مختلف نیز اقدامی مؤثر در این زمینه بوده است. علاوه بر این، توجه ویژه به پدران علم و فرهیختگان استان در قالب مستندهای رادیویی و تلویزیونی، توجه به آداب و رسوم بومی استان، تولید آثار در ساختارهای متنوع پیرامون شهدای شاخص استان و معرفی ظرفیتهای گردشگری استان در قالب تولید برنامه از اماکن تاریخی، برنامههای روستا و … در برنامههای سیما و صدا وجود دارد.
پیشنهادی برای رشد شبکههای استانی
سؤال بعدی درباره راهکاری برای رشد شبکههای استانی بود که آینهدار در پاسخ چند راهکار ارائه داد و گفت: پیشنهاد میشود برای رشد شبکههای استانی معاونان و مدیران هر استان هرچند وقت یکبار جلسهای حضوری با مدیران و کارشناسان ستادی داشته باشند تا در خصوص ظرفیتهای هر شبکه که قابل استفاده در شبکههای دیگر است، بحث و تبادلنظر شود. همچنین از ظرفیت گروههای خارج از مرکز بیشتر استفاده شود. تأکید و توجه بر مؤلفههای اصلی سند تحول بهویژه دو هدف اصلی عدالتگستری و هویتمحوری میتواند بسیار راهگشا باشد. هرچند در سالهای اخیر با ورود بیش از حد واحدهای ستادی در جدولپخش رادیوهای استانی ابتکار عمل از شبکههای استانی گرفته شده است و متأسفانه این روند آسیب جدی به میزان مخاطب در این شبکهها زده است، لیکن توجه به مخاطب بومی و نیز عمل بر مبنای بندهای سند تحول میتواند مؤثر باشد. در رادیو پیشنهاد میشود تعهد رادیوهای استانی با توجه به ظرفیت واقعیشان بالا برده شود. به عنوان مثال رادیو خاوران بهصورت ۲۴ ساعته و بیش از ۱۱ ساعت برنامه زنده در روز دارد، اما هنوز تعهد سالیانه ۳۵۰۰ ساعت است، درحالیکه رادیوهای مشابه خاوران بیش از ۴۵۰۰ ساعت تعهد دارند و ما مجبوریم برخی برنامههای تولیدی را ثبت نکنیم تا دچار انحراف از تعهد نشویم. در ضمن برای پیشرفت رادیوهای استانی بهتر است در ساختار و قالب، دست استانها باز باشد و صدای استانها تعهد تحمیل نکند تا هر استان با توجه به سند زیستبوم و اقتضائات و شرایط حاکم بر استان برنامهسازی کند. از طرفی برخی ساختارها نیز در حال حاضر در رادیو جوابگو نیست و بهتر است که حذف شوند.
در مجموع این پیشنهادها را میتوان به این صورت دستهبندی کرد: افزایش اختیارات مراکز برای تصمیمگیری بهموقع و قاطع، استفاده از ظرفیت اجراهای مشترک استانهایی که با یکدیگر همسایه هستند یا اشتراکات بیشتری دارند؛ سادهسازی، چابکسازی و بهینهسازی روند اقدامات مالی؛ و تولیدات مشترک نمایشی استانهای همجوار.
انتهای پیام /فهیمه کدخدا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰