تاریخ انتشار : سه‌شنبه 2 مارس 2021 - 1:14

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد:طراحی “اطلس پایش” به منظور بررسی مشکلات دانش آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد:طراحی “اطلس پایش” به منظور بررسی مشکلات دانش آموزان

برای انجام اقدامات مثمر ثمر، اولین گام در هر فرایند تربیتی، بحث پژوهش و اطلاعات درست از وضعیت دانش آموزان است.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری سایه خاوران :حسین شادکام  در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت دغدغه های تربیتی اولیا و خانواده دانش آموزان در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: آنچه امروز به عنوان امور تربیتی و حوزه پرورشی وجود دارد، میراث شهیدان رجایی و باهنر است.

 معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد:حوزه پرورشی و امور تربیتی استان خراسان با اهدا ۲۷ شهید در میان بخش های آموزش و پرورش، بالاترین شهید را دارد و در میان ۲۷۹ شهید فرهنگی استان، این تعداد شهید امور تربیتی و پرورشی گواه بر این است که این حوزه نقش خود را با اهدا خون در ماموریتی که برایش پیش بینی شده به خوبی ایفا کرده است.

وی درادامه افزود:حسب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، حوزه تربیتی و پرورشی نقشی محوری در میان شش ساحتی که به عنوان ساحت های تعلیم و تربیت تعریف شده است، را دارد که قریب به ۵ محور پرورشی است، محور اول با عنوان اعتقادی، فرهنگی و دینی نقش محوری در تسریع سند تحول بنیادین دارد.

شادکام با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، مدرسه کانون فرهنگی محله ذکر شده و از معلم به عنوان مربی یاد شده است؛ گفت: این نشان می دهد عصاره چکیده سند تحول بنیادین بر محوریت حوزه تربیتی است ضمن اینکه مراد ما از تربیتی معاونت پرورشی نیست.

 وی اظهار داشت: تلاش ما بر این است که گفتمان غالب و اول در آموزش و پرورش گفتمان تربیتی باشد، به گونه ای که ماموریت اول مدیران، معاونین و دبیران فعالیت های تربیتی، برنامه های اثربخش و تاثیر گذار تربیتی خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: پیشنهادهایی از جمله پیش بینی انتخاب مدیران با ملاک فعالیت ها، باور و نگرش تربیتی، گنجاندن شاخصه تربیتی در ارزیابی مدیران، معاونین و دبیران و آموزش ضمن و بدو خدمت برای حوزه تربیتی با آموزش های مهارت های تاثیر گذار تربیتی در این حوزه داشتیم که در وزارت خانه در حال دنبال شدن است.

 وی گفت: ما در برنامه های تربیتی سه اصل فراگیری، اثر بخشی و مشارکتی را مبنا قرار دادیم و برنامه ها با تاکید بر این سه اصل اجرا شده است و در برنامه ها به بحث هدف قرار نگرفتن و پرهیز از کلیشه ای شدن جشنواره ها، مسابقات و دوره ها تاکید شده است چرا که این ها می خواهد بستر رسیدن به  یک اتفاق تربیتی باشد و توصیه ما به همکاران، ارائه طرح ها و برنامه های خلاقانه است.

 شادکام با بیان اینکه بیشترین محدودیت را در دوران کرونا حوزه تربیتی متحمل شده است؛ گفت: با توجه به اینکه یکی از ضرورت ها در امر تربیت مواجه چهره به چهره مربی با فراگیر و مربی است و بستر اتفاقات تربیتی در اردو، اردوگاه و مسابقات و برنامه های این گونه ای است، لذا در دوران کرونا این محدودیت در برنامه های تربیتی به وجود آمده است.

 وی با اشاره به این نکته که همه آنچه که در فضای حقیقی و در پیش از کرونا برگزار می شده، توسعه یافته آن را در فضای شاد و در فضای مجازی برگزار می شود؛ اظهار داشت: برپایی برنامه های مستمر و ثابت حوزه پرورشی، برگزاری جشن های تکلیف به این صورت که دانش آموزان در منزل جشن تکلیفی را برای خود برگزار کنند و این جشن تکلیف به صورت فیلم و تصویر در فضای مجازی قرار دهند. اجرای طرح “ارتباط بین مسجد ،مدرسه و منزل” که در این طرح توصیه شده دانش آموزان نماز جماعت هایی در منزل برپا می شود، تصاویر  آن را ارسال نمابند از جمله این برنامه ها است و در برخی برنامه ها تلاش شده اگر امکان حضوری وجود دارد این کار انجام شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی یکی از برنامه هایی که امسال برای اولین سال به دلیل شیوع کرونا در فضای مجازی برگزار می شود را راهیان نور عنوان کرد و افزود: طرح زیارت نیابتی با عنوان “به تو از دور سلام”، هر چهارشنبه در بستر شاد و سیمای استان مبدا یک برنامه یک ساعته طراحی شده و این برنامه در حرم مطهر مستقیما برای سیمای استان مقصد پخش می شود و خوزستان اولین استان شروع کننده بوده و تا آبان ماه ۱۴۰۰ همه استان ها در این بستر حضور پیدا خواهند کرد.

وی افزود: برگزاری آموزش خبرنگاری پانا با آموزش بالغ بر ۹۰۰ نفر، برگزاری دوره تربیت مربی حفط قران به صورت ملی با یک پیش آزمون با حضور ۱۹هزار نفر شرکت و قبولی چهار هزار نفر، برگزاری ملی دوره مجازی پاسخگویی به شبهات دینی برای ۵ هزار مربی، برگزاری مرحله پایانی استانی مناظرات دانش آموزی در این هفته، برگزاری ۱۰۰محفل انس با قران کریم با مدیریت دارالقران ها، طراحی کتاب پروتکل ها و شیوه نامه های مشاوره ای مراکز مشاوره به عنوان یک محصول اثر بخش از طرف مرکز مشاوره استان، طراحی اپلیکیشن هدایت تحصیلی و شغلی از سوی خراسان رضوی برای دانش آموزان از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که به صورت مجازی برگزار می شود.

شادکام با بیان اینکه به منظور رصد و پایش مشکلات دانش آموزان و والدین “اطلس پایش سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان” در سطح استان تولید شد؛ گفت: برای انجام اقدامات مثمر ثمر، اولین گام در هر فرایند تربیتی، بحث پژوهش و اطلاعات درست از وضعیت دانش آموزان است.

 وی اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا مشاوره ما در دو حوزه تربیتی و تحصیلی صورت می گیرد و ۱ میلیون ۲۹۰ هزار دانش آموز در استان در آیتم های مختلف مشاوره ای در اطلس پایش ثبت  شده است.

وی گفت : این اطلس پایش مجموعه اطلاعات را جمع و که خروجی آن موجب شده ما منطقه به منطقه می توانیم بگوییم که مشکل دانش آموزان در آن منطقه چیست به عنوان مثال؛ از زمان شیوع کرونا از مهمترین مسایل ضعف مهارتهای ارتباطی بین والدین درون خانواده ها و دانش آموزان بوده که بعد از رصد تلاش کردیم برنامه های ارتباطی والدین و دانش آموزان را با ۴۸۵۰ محتوا تولید و در گروه ها و کانال های شبکه شاد به ویژه مهارت های ارتباطی، مدیریت استرس و خشم و … شامل موشن گرافی، کلیپ و … ارسال شود./فاطمه صدقی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.